So long! - Semesterguidens sista sammanfattning

Det kanske är dags nu, att sammanfatta och dra några streck.
Mitt livs äventyr: när, var, hur?

Så... vi backar tillbaka bandet. Januari 2009. Kvällen var ganska sen när hemsidan för resebolaget hittades. Annonstiteln såg lovande ut, annonstexten inte så dum den heller. Men det krävdes en natts sömn och lite peptalk från en vän innan jag skickade iväg ansökan. Sedan följde allt, slag i slag.

10 april 2009
En nervös tjej har ägnat senaste veckan med att packa, nu har hon gått upp i ottan för att bli körd till flygplatsen med mor och bror. Checka in och sedan bli avvinkad. Här behövdes inget SVT-program för att få åka iväg på Det Stora Äventyret. Gran Canaria - here I come!

17-18 november 2009
Dags för avfärd igen! Den här gången tog flyget mig tvärs över Europa och halva Asien innan landning i Thailand, landet långt långt borta.

15-16 april 2010
De sista gästerna lämnar hotellet och jag lämnade Thailand. Planerad resväg Thailand-Stockholm/Arlanda-sova-Köpenhamn-Aten-Rhodos. Men så kom en liten vulkan på Island och ställde till det. Ganska mycket faktiskt. Istället för som planerat flyga till Arlanda blir vi omdirigerade två gånger högt upp i luften. Första budet: Hurghada, Egypten. Andra budet: Larnaca, Cypern. En natts sömn på cypriotiskt hotell, dagen efter vidare till Rhodos.

28 oktober 2010
Efter att ha stängt ner hotellet, sagt hejdå till varenda en i teamet som åkt vidare och packat ihop mina saker blev det äntligen dags att lämna reseledarlivet och istället säga hej till Sverige.


Frågan alla ställer sig är: Var var det bäst?
För att besvara den frågan kommer här en högst subjektiv sammanfattning inom olika kategorier.  


Boende:
Gran Canaria vinner lätt här. Hotellrum med balkong, stort badrum, stor säng, TV med SVT World, kokvrå... och städning en gång i veckan! Jääj!

På andra plats kommer Thailand. Mindre rum, men fortfarande med TV-SVT World (åtminstone vissa dagar...) och kylskåp. Och AC, icke att förglömma! En stark andraplats!

På tredje plats kommer således Rhodos. Visserligen var sista veckan värd mer (hotellrum all over again, med stort badrum, stor säng, SVT-World-TV och internet på rummet) men övriga säsongens boende lämnade en del att önska. Nu är det förresten rivet, det säger väl det mesta...

 

Kollegor:

Thailandsteamet vinner! Hade en fantastisk klubbkollega och några fler härliga kollegor i teamet. Tror nog att det var det tightaste teamet.

Sedan gäller det andraplatsen...och det blir nog delad andraplats mellan GC och Rhodos. Möjligt att Rhodos drog ett något längre strå.

 

Maten:

All inclusive på Rhodos smäller rätt högt, men den maten tröttnade jag på till slut. Thailand vinner nog den här kategorin också, fantastiskt god mat till riktigt låga priser. Gran Canaria hade en läcker frukostbuffé, men det var dåligt att vi åt i en så nergången "personalmatsal".

Upplevelser:

Hmmm... vad hände under respektive halvår?
GC bjöd inte på så mycket spektakulära grejer, förutom "bergsklättring" i en park.
Rhodos bjöd på en tur till Turkiet (dagsutflykt till Marmaris), kickdown-slapp på en trevlig strand, en dag i vattenland, kickoff-middag i ett landskap liknande sommarsverige.
Thailand bjöd såklart på elefantridning, snorkling i hav med massa färgglada fiskar (som i ett akvarium!), apor både här och där (t.o.m. precis runt knuten!), kickoff på lyxhotell, lata lediga dagar vid fantastiska stränder... Ja, ännu en gång verkar Thailand ha vunnit.


Arbetsmässigt:

Här vinner Rhodos. De flesta lokala var trevliga och förstod engelska bra, även om vissa hade konstiga åsikter (men såna finns ju överallt, bara att inse fakta). Gran Canaria var också ganska bra. Thai-befolkningen var vänlig men språkförbistringar gjorde att det ibland blev lite svårjobbat.


Summa summarum: Thailand var bäst, och även det ställe jag skulle vilja återvända till om jag ska välja något av de tre. Thailand har så mycket mer att erbjuda än det jag hann se på min och några andra öar.


Därmed är utlandskapitlet avslutat, jag tackar för alla kommentarer och det intresse som har visats. Nu byter bloggen fokus, för om några veckor är det fjällen som gäller resten av vintern. Välkomna att fortsätta följa mig, om ni vill, vågar och kan.


Kommentarer
Postat av: Mamma

Bra sammanfattning av dina upplevelser! Klart jag vill o vågar följa dig vidare. Just nu väntar jag att få höra att du kommit fram till Lima/Kläppen....

2010-12-29 @ 21:53:22
Postat av: kranen

Hej!

Har inte hängt med i din blogg men har läst litesom du upplevt, avis!

Jag undrar för vilka du jobbade? Hur såg intervjudagen ut osv.. ska snart iväg på interju och är supernervös- ge mig gärna tips :)

2011-01-27 @ 23:42:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0