Betraktelser vid lunchtid

På väg hem från jobbet, genom en miljö som kan klassas som "ute på landet". Vid ett hus hör jag snarkningar. Vänder mig ditåt, ser en thailändsk man ligga på rygg, med benen upp på väggen. I mungipan en cigarett. Så kan man visst också göra...

Övriga bilder från hemvägen: kor som betar bland gräs och buskar, gröna träd och palmer, höns, en och annan tupp... Ja, man skulle kunna tro att jag jobbar mitt ute på landet. Och det är ur vissa synvinklar helt rätt. Men, tro det eller ej, jag gillar det! Det är mysigt att kunna gå utan att känna stadsstress, kul att se lite lokalbefolkning längs vägen. Och när vi möter thai-barn, då får vi stora ögon tillbaka. De tycker nog att vi är lika exotiska som vi tycker att de är.

Har idag ätit lunch på ett svenskt café, makaroner och korv. Mumsigt.

I övrigt på matfronten: Här är fruktshakes väldigt populärt. Kalla, uppfriskande drycker gjorda på färska frukter. Det är kanongott!

Jag är på gång att skaffa en Skype-profil, så ni som är intresserade av det kan skriva en kommentar eller skicka ett mail så får ni veta profilen sen. :) Solskenskramar till er alla!

Livet är härligt!

Livet är bra härligt ibland, och just nu är en riktigt bra period!

Först en historia från verkligheten, sedan en annan redogörelse.

* En riktig tupp-fight
Lunchtid, jag och mina tre övriga barnklubbskollegor har precis avslutat en lunch på restaurangen precis utanför hotellet där vi jobbar. I närheten hörs en tupp gala, och en av mina kollegor (en glad och förvirrad skåning) känner utmaningen. "kan han så kan väl jag", ungefär. Så en battle startas, kollegan svarar på tuppens galande, tuppen svarar igen, kollegan igen, tuppen, kollegan, tuppen, kollegan... och på 10 reser sig tuppen igen, i sista stund galer han igen och kampen fortsätter.. Under tiden håller jag på att dö av skratt över fånigheten i att battla i galande mot en tupp. Efter fem minuters galande ger tuppen upp, och min kollega vinner. Tur att det tog slut, men roligt var det!

* One night in Bangkok...nej just det, Phuket var det ju
Jag har haft en liten minisemester med två av ovanstående barnklubbskollegor. En tripp till Phuket och en natts boende på ett fint hotell. En skön båttur i onsdags eftermiddag tog oss från vår ö till Phuket, tog ungefär tre timmar. Därefter väntade en timmes taxitur till vårt hotell (ett av våra hotell, bokstavligt talat). Ett mycket trevligt hotell, fina rum och stor pool. Mötte en kollega från Phuket-teamet, en riktigt trevlig prick. Men det kändes lite konstigt att se en helt okänd person i vår uniform... Nåväl, vi fick tips om en bra restaurang i närheten, så efter att ha fräschat upp oss tog vi en kort promenad dit. Och vilken restaurang! Snacka om god mat! En svenskägd restaurang och vi åt jättegod kyckling med potatisgratäng, utsökt gott! (och med thai-mått mätt riktigt dyrt, men vad sjutton...vi var ju på semester!) En drink och en efterrätt blev det också innan vi beslutade oss för att åka in till Patong för att träffa våra gamla kollegor. Tuk-tuk/taxi-färd och sedan var vi mitt i nöjeslivets Patong, på Bangla Road. Barer, nattklubbar, restauranger, allting mixat och så totalt annorlunda från vår fridfulla ö. Nåväl, på en rockbar träffade jag min finska favoritkollega från GC. Overkligt att ses efter en månad, på andra sidan jorden! Men riktigt kul och vi gick till ett annat ställe för att kunna prata i lite lugnare miljö. Mysigt värre!
Efter nån timme återförenades jag med mina kollegor, på en bar som...ja...hur ska jag skriva...som inte var riktigt min stil. Eller åtminstone inte vad som försiggick. What happens in Phuket, stays in Phuket... Unga thai-flickor, äldre män...usch.
Nåväl, kvällen blev inte jättesen, så runt kl 1 var vi tillbaka på vårt hotell. Frågan som receptionisten fick av oss var nog inte den vanligaste vid den tidpunkten. "Finns det någon klinik i närheten? ...nej inte nu, imorgon, vi vill ha vaccin..." Haha! Tja, vi fick iallafall ett besked om en klinik och nöjda med det gick vi tillbaka till våra rum. En god natts sömn i skön säng.
Torsdagmorgon gick alarmet igång kl 7, för ett morgondopp i poolen. Man måste ju passa på när man har möjlighet! Sedan frukostbuffé med mängder av saker: rostbröd, bakverk, frukt, juice, flingor, yoghurt (som smakade som om någon hade blandat ut den med vispad grädde, väldigt konstigt!)... Det kändes som om magen stod i åtta hörn efter det.
Så kom en av resans viktigaste uppdrag: Fixa vaccin för andra vaccinationen (för inte är det så enkelt att en vaccination räcker, nej, man måste ta flera gånger...). Vi hittade till kliniken, men det visade sig att de inte hade något vaccin. Sjukhus i Phuket var man tvungen att ta sig till. (ja, just det. Vår ö är så eftersatt att den inte har vaccin o sånt, så man är tvungen att ta sig härifrån) Suck. Så då blev det shopping istället. Inte för mig, jag hittade inget men istället betalade jag åt mina kollegor, varav den ena hade slut på kontanter och var på jakt efter en bankomat, och den andra hade lämnat kortet hemma. Smart...
Tillbaka till hotellet, checka ut och hitta en taxi som kunde köra oss tillbaka till hamnen. och eftersom vi hade ett pris från ditresan, ville vi givetvis inte betala mer än det på vägen tillbaka. Så vi nobbade ett bud och letade oss fram till en taxi som föreslog det vi ville betala. Nice! I hamnen blev det lunch innna ombordstigning. Upp på soldäck, sova på golvet. I solen (lite lagom oklokt, men vi hade vatten till hands), så när vi kom tillbaka hade jag riktigt snygga linjer efter linnet... Får sola bort dem så fort jag kan.
När vi kom tillbaka till vår ö igen låg ett paket och väntade på mig på kontoret. Spännande, jag visste att det var något speciellt. Visade sig vara en värmeljushållare formad som jordklotet, att lysa för alla nära och långt borta. Fin present från mamma.
Så ni ska veta allihopa att långt borta i Thailand finns ett ljus som brinner för er alla!

i övrigt... på semesterfronten inget nytt. Besked dröjer kanske till mitten av december, om jag förstod min chef rätt.

Allt för nu, hej svejs!

En månad i Thailand - några historier från verkligheten

Nu har jag varit i Thailand en månad - hujedamig vad tiden går fort!
Jag har ett antal små historier från min så kallade verklighet, tänkte ta några av dem ikväll:

* Korridorsliv a'la reseledare
Som jag tidigare skrivit bor vi (nästan) hela teamet i ett guesthouse, alla i samma korridor. Ni som bott i studentkorridor vet hur det är, och det är lite samma känsla här bortsett från att vi inte har något kök eller samlingsrum. Därför blir det lätt att man bara helt plötsligt (eller planerat) hamnar i någon annans rum och exempelvis tittar på film. Utan kudde blir det obekvämt, därför tar jag med min kudde. Sedan när filmen är slut och det är dags att gå tillbaka, då har jag inte en tanke på att ta tillbaka kudden. En gång kom min kollega och knackade på dörren och undrade om jag inte glömt något... och senast häromdagen kom jag tillbaka till mitt rum, tittade på sängen och konstaterade att något saknades... Ooops! Bara att gå tillbaka igen...

* Att vara laglig arbetare, eller en "alien worker"
För att få jobba i Thailand måste man ha ett arbetstillstånd. Fram tills igår var jag "olaglig" arbetare, men det löstes genom att jag och fyra till packade in oss i en bil och åkte 2,5 timmar för att komma till den myndighet som fixar arbetstillstånden. Medan vi satt och väntade såg jag en skylt som sa " Work permit/Alien worker". Kunde inte låta bli att le lite. Som om vi skulle vara rymdvarelser typ... "wo-o, I'm an alien, I'm a legal alien..."
och sen, när vi fick arbetstillstånden i våra händer. Jösses, vilka bilder! Vi ser inte kloka ut någon av oss! Av någon anledning får man inte visa minsta lilla hudbit från nedre halsen och neråt, så på korten har vi fått inmanipulerat kostymöverdelar som är allt annat än vackra. Stora skratt där...

och en till ska jag nog kunna klämma in... det får bli en historia från barnklubben:

* Likheten mellan en reparation och en reception
Vi skulle gå på skattjakt, och hade fått en ledtråd som barnen förstår leder till receptionen. Ett av barnen (6 år) har dock fått det om bakfoten och utbrister: "jag vet, det är reparationen vi ska till". Svårt att hålla sig för skratt då, men inte någon av barnen har uppmärksammat felaktigheten. Så sött!

Så... tills nästa gång sparar jag historien om Tupp-galar-duellen.
Och imorgon ska jag och två andra till Phuket, historen om det får ni också i nästa inlägg.
Hej svejs!

Det lokala djurlivet

Jag har tidigare berättat om elefanter och apor, nu går jag vidare till nästa del av djurlivet. Och dagens djursläkte är insekter.

Mina ben är fullkomligt översvämmade av myggbett. Det ser nästan ut som om jag har pesten eller något åt det hållet. Men lugn, det finns inte malaria här. Hursomhelst, det kliar jättemycket och jag försöker med all tankekraft och god vilja att låta bli att klia på dem för då blir det bara värre. Jag lyckas inte så bra med det.
Jag förstår dock att myggorna trivs här. Det är varmt och skönt, regnskurar då och då så deras livsmiljö hålls fuktig, det blåser inte jättemycket... Myggspray är nog en bra idé att införskaffa.

En annan insekt är en god vän från GC, eller nja, en god vän är det nog inte. Det är iallafall kackerlackan. Jag har sett två exemplar (som jag kommer ihåg nu), senast häromkvällen såg jag en riktigt stor kackerlacka, säkert 7 cm, som flög (!) och satte sig alldeles i närheten innan den flög vidare. Huu. Jag har tidigare hört att de kan flyga, men inte trott riktigt på det eftersom jag inte sett det med egna ögon. Men nu vet jag, nästan alltför väl, att de kan flyga. Usch!

Myror är också ett "mysigt" djur, de finns överallt i många olika storleksvarianter. Från 3-5 mm till 1,5 cm. Ser man en kan man vara säker på att det snart kommer flera. Och jag har lärt mig att det är en dålig idé att ha en öppen cashewnöt-påse liggande framme. Myrorna hittar dit fort som attan.

Så nu vet ni vilka mysiga djur jag umgås med här. Avundsjuk, någon?

Till sist: Jag har lämnat in min semesteransökan. Förhoppningsvis blir det första halvan av mars. Jag håller tummarna! Och givetvis skriver jag när jag vet mer.

Kick off!

I måndags var det dags för säsongens kickoff. I korthet:
5-stjärnigt hotell. Kvällsbad/vattenvolleyboll. Möte. God middag. Mysig barstund. Båttur med vind i håret. Bad och slapp vid paradisstrand. Varanskådning.

Mmmm, det var ett härligt dygn. Tillsammans med övriga destinationsteamet och ett gäng från vårt flygbolag hade vi en inspirerande och skön kickoff. Inte helt dumt att få bo på femstjärnigt hotell, få massa gratis mat (middag och frukost, me like!) och njuta av sol och bad på en paradisstrand. Turkost vatten, väldigt ljus sand och djungel precis bakom. Och för alla som har tittat på Robinson: Jag har sett flera livslevande varaner, på så kort avstånd som ett par meter! Fascinerande varelser det där.

Laddade till tänderna färdades vi tillbaka till vår ö, hem ljuva hem.

Och idag har jag spelat brännboll för första gången på jag vet inte hur länge. (kanske förra sommaren på Rosta-fältet...eller när det nu var...) Det var riktigt skoj!

Och vet ni vad, hela teamet ska få något uppsytt som en present från det skrädderi vi samarbetar med. Så en helt ny klänning är på gång, ska på första provning ikväll. Spännande spännande!

Hej svejs från landet-långt-borta!