Klant-Rebecka vs Problemlosar-Rebecka, 0-1

Tack for alla grattis som har kommit, jag kan knappt fatta att det ar sant att jag ska till Thailand. Wow.

Hursomhelst, en historia fran verkligheten kommer har, mitt alterego Klant-Rebecka har varit i farten. Tur att Problemlosar-Rebecka dok upp... Haromdagen hade vi lite vattenaktiviteter guider mot gaster, och jag hade tagit av mig skorna for att kunna hoppa ner i poolen. Mina glasogon stoppade jag ner i skorna. Sa langt inga problem, men ni kanske kan lista ut vad som hande nar jag skulle ta pa mig skorna igen. Just det, jag stoppade ner foten och kande att det inte var som vanligt... Resultat: Sondriga glasogon. Tur att jag har sa handiga kollegor som kunde laga dem lite snabbt, men det kandes hur konstigt som helst.
Sa i nagra dagar har jag sett ut som Harry Potter, med halvtrasiga glasogon (det later nog varre an det ar...). Idag, pa min halvlediga dag tog jag en svang till narmaste optiker (en spansk, kan ni tanka er?!) och dar fick jag besked att det inte gar att laga glasogonen, sa da tog jag beslut om att kopa nya. Jora, s'att... En synundersokning senare (dar jag fick lasa siffror pa spanska, mycket skoj!) stod jag och optikern och valde mellan olika bagar. Fastnade for ett par CalvinKlein-bagar, riktigt snygga! Provade en hel massa glasogon, bland annat ett par Harry Potter-kopior, haha! Det sag inte klokt ut!
Naval, jag bestamde mig for bagarna och forberedde mig pa nagra veckors vantetid, jag vill minnas att det tog ett bra tag att fa mina "forra" bagar. Men icke, en timme drygt skulle det ta, sedan kunde jag hamta dem. Josses! Sa en svang runt i kopcentret, mat pa mackedonken och sedan var det bara att hamta glasogonen. Det kostade en hel del, men det var det vart. Har ju haft de gamla i typ fem ar, sa det var val pa tiden att skaffa nya nu.
Sa nu sitter jag med nya bagar, som att se varlden med nya ogon! :)

Nu ska jag till kvallsshowen och njuta av hogklassig underhallning. Det kommer jag att sakna i vinter... En langre redogorelse for vintertankar kommer en annan dag, nar jag har mer tid. :)

Hasta luego!

Vinter 09/10 - Destinationsbeskedet!

Så var det klart, väntan på destinationsbeskedet är över. Och min destination för vintern är....
THAILAND!!! :D Wiiii! Mitt förstaval, tjoho!

Nu återstår bara att se när jag får åka...

4 dagar till dagen D*

Lite blandat:

* Väntan på destinationsbesked är som väntan efter en audition för spexet. Nervöst, otåligt, längtan, fjärilar i magen, förväntan, ovisshet... Det enda jag vet är att beskedet kommer onsdag kväll. Enligt en säker källa (en veteran i reseledarlivet) ringer HK till alla destinationsmanagers (eller team managers, det var lite oklart...kanske bara var DM just här, eftersom vår TM är på semester) strax innan kl 17 svensk tid, och därefter ringer DM runt till oss. Spännande? Oh ja!
För att göra saken värre är jag helt ledig på onsdag. Hur lätt kommer det bli att koppla bort alla tankar då, hallå liksom. Men det kanske blir surfning igen då. Samma kollega som jag surfade med i juni frågade mig idag om jag ville med igen. Jag sa att jag skulle fundera på saken. Är inte helt säker än.

* Vid hotellanläggningen finns en kanalliknande sak, som vanligtvis är helt uttorkad. "Kanalen" börjar ca 15 meter från havskanten, och idag när jag gick förbi fick jag en liten chock. Den var typ vattenfylld. Eller nä, fylld är nog fel ord. Men det fanns vatten i kanalen, lite coolt sådär. I vanliga fall är det ju mest torrt, torrt och ännu mer torrt här, om det inte råkar vara en hotellgräsmatta eller en pool...

* Halvledig idag, tillbringade några timmar på spacentret som finns alldeles i närheten. Så skönt att sola och plaska runt bland bubblor och varma "strömmar". Mmmm... Och helt gratis dessutom. Ännu mer Mmmmm... Efteråt gick jag längs stranden och njöt av vinden mot solvarm hud, såg vågorna slå mot stenarna och kände att livet här är nog ändå rätt bra.

* Funderade när jag åt glass tidigare idag att recensera ett stort svenskt glassmärkes sortiment, som jag håller på att beta av en efter en, dock kanske det ses som otillåten reklam. Men dagens glass, en isglass av traditionellt snitt och med jordgubbssmak var i alla fall inte helt kanon. Nej, då är lime/citron-versionen av densamme bättre. Tycker jag.

Sådär ja, det var en uppdatering av läget. Jag lovar att rapportera så fort jag vet vad som händer inför vintersäsongen!

*) D som i Destinationsbesked

Projekt: Danska

Sent om kvällen kommer här ett inlägg från GC.

Sedan sist har jag påbörjat ett projekt som föreslogs av min chef under utvecklingssamtalet i lördags: lära mig danska & norska så att jag kan prata med/förstå gästerna utan problem. Helt klart ett bra projekt, ibland känner jag mig så handikappad, när varken jag eller de förstår varandra. (kan man skriva så för övrigt?) Jag läser nu Primetime av Liza Marklund på danska, och jag måste säga att jag förstår mer än jag trodde att jag skulle göra. Men det är skillnad på skriven danska och talad danska... Samtidigt, jag börjar tycka att danska är ett rätt fint språk ändå, det är faktiskt inte så grötigt som de flesta svenskar tycker. (ja, okej då, i vissa fall är det kanske grötigt, men ändå...) Jag antar att jag har vant mig vid det...
Och jag gör tappra försök att göra mig förstådd av de danska barnen, även om de mest ser ut som frågetecken. :) Jag kan förstå dem...
Iallafall, jag har blivit lite skadad av att vara här, börjar säga hadet! till folk istället för hejdå! Och ibland drar jag hela harangen: Hej då, ha det, haj haj, heippa, byebye... Allt för att alla ska förstå! :)

Nu har vi stängt ner en av barnklubbarna, den som bara var öppen under högsäsong. Ska bli kul att komma tillbaka till den andra, har inte varit där på en månad (lite drygt). Det är en av de bra sakerna med att ha varit här, att man har kunnat rotera mellan två olika klubbar och ändå vara på samma ställe.

Imorgon är jag leeeeediiiiiig, hela långa dagen! Hipp hurra! Jag ska soooooova, ända tills jag vaknar!
Eller för att citera JFK: Du vet att jag inte gillar fasta arbetstider, och framförallt inte att gå upp innan jag är vaken! Jorå s'att...

Godnatt godnatt, buenas noches!

Vinteransökan inskickad!

...och det slutgiltiga beslutet blev som följer
1. Thailand
2. Thailand
3. Lanzarote
Flaggskeppsanläggningar allihop, nuvarande position. Vi får se hur det går. Nu är det upp till huvudkontoret att avgöra mitt öde :)

Men usch, det är jobbigt att inte veta. Inte veta vart man ska, inte veta hur arbetet blir, inte veta vilka kollegor man får... Nästan så att jag önskar att jag får stanna kvar här, samtidigt som det skulle vara kul att se något nytt. Nåväl, 26 augusti kommer besked! Don't worry, be happy!

Häromdagen fick jag en ny nostalgikick vid frukosten. Ur högtalarna strömmade en indian/afrikainspirerad musik, som jag genast tyckte mig känna igen. Och ja, det visade sig inte vara bättre än uppvärmnings-/avslappningsmusik från gymnasietiden på estet-teater. Jag säger då det, jösses!

Tjipp å hej!

Tillbaka, øverraskningsutflykt och framtiden

Så var jag tillbaka efter  semestern. Tusen tack till er alla som gjorde min semester till en kanonupplevelse! Det var jætteskønt att komma hem till Sverige en svæng och så skoj att træffa er alla. Och bra att landet ligger kvar, ni håller stællningarna så bra att jag kan vara borta sisådær ett halvår till... ;)

Nåvæl, nær jag kom tillbaka hit i tisdags fick jag ett lite mærkligt sms. "Pick up Loro Parque is 07.00 from XX Busstop..." Vad nu, tænkte jag, vad ær detta? Blev inte riktigt klok på det. Jo, jag visste att Loro Parque ligger på Tenerife och att det går utflykter dit, men vadå?
På væg till hotellets supermarket møter jag några av mina kollegor som genast skingrar mina frågetecken. Hela teamet (utom ett fåtal som skulle skøta ruljangsen hær och på flygplatsen) ska åka till Tenerife och Loro Parque, en stor park med papegojor, sjølejon, delfiner och spæckhuggare! Wiii! Detta før att vi gjorde en så bra insats i juli (æven om vi inte vann någon av tævlingarna som fanns, men vi ær fortfarande nummer 1 i værlden)

Så igår var det tidig uppgång, buss till hamnen i Puerto de las Nieves (ursækta eventuell felstavning..) dær vi tåg båten till Santa Cruz de Tenerife och sedan fortsatt bussfærd till LP. Væl framme fick vi en guidad tur, delvis bakom kulisserna och dærefter fick vi se en show med sjølejon. Så hærliga de var, stora personligheter som lockade till mycket skratt. Kanonkul! Næsta show væntades med stor spænning. Spæckhuggare, eller orcas som de heter på spanska stod på programmet. Under den guidade turen fick vi gå i kællaren mellan deras två pooler, med fønster in till poolerna och jag lyckades få en skymt av dessa stora svart-vita fascinerande varelser. Och nu skulle jag få se dem på riktigt. Coolt! Showen børjade och det var en hæftig kænsla att se dem hoppa och gøra andra konster, och de kunde skvætta mycket vatten vill jag lova! Tur att vi satt så långt upp att vi førblev torra... Mycket hæftigt!
Efter det var det lunch på en grillrestaurang, mycket gott!
Sista showen før dagen væntade hos delfinerna. Dessa otroligt søta varelser, och de var så duktiga! Och en liten pojke fick åka typ gummibåt dragen av en delfin, medan de andra delfinerna hoppade runt om. Wow!
Sedan var det hemfærd igen, buss, båt, buss. Hemma igen strax føre 22. Lång dag, men definitivt vært det! Tænk, vilken start efter semestern! I'm so happy!

Nu ær det bara en sak i huvudet: Ansøkan før vintersæsongen. Nu finns de lediga positionerna ute, senast søndag ska vi ha søkt. Vågar inte sæga hur stor chansen ær att jag får jobba en sæsong till, vet inte hur många platser som finns eller hur många potentiella søkanden. Jag håller tummarna och i huvudet snurrar tankarna om vart jag vill hamna. Det blir inte direkt enklare av att læsa destinationsinfon... Æven om jag kænner mig sæker på vart jag vill så tvekar jag ændå. (och lite kænns det som ett lotteri i slutændan, att man kan hamna varsomhelst oavsett vart man søker, framførallt om man søker till populæra destinationer...)
Nåvæl, jag kommer nog hålla mig till vad jag har sagt. Thailand, Thailand, Lanzarote. Återkommer nær jag har skickat in ansøkan, och framførallt nær jag har fått besked. 26 augusti ær det sagt att de ska komma.
Och just det, man kan få komma hem max 3 dagar mellan destinationerna! Yeah!

Time to sleep, buenas noches!

Semester! Sverige here I come!

Nu har jag semester. Mitt livs första betalda semester. Det känns rätt bra, måste jag säga! :)

Det har firats med en promenad i solen (äntligen har temperaturen gått ner lite, nu är det "bara" 25-30 grader varmt och det känns riktigt svalt! Man har olika referensramar...) längs stranden och sedan glass. Mumsigt. Och nu lånar jag dator av en fin kollega.

Packar ner, tänker lite till, packar ner något mer, tänker lite till. Vad sjutton behöver man för en vecka i Sverige? Jag har ingen aning, så jag har säkert med mig mer än jag behöver... Nåväl, passet och biljetterna är nedpackade iaf, det känns som det viktigaste.

Imorgon vid den här tiden är jag i Sverige. Helt sjukt! Men det kommer bli en kanonvecka, oavsett väder och vind. Hade gärna sett lite regn, men det vete katten om det blir... Nåväl, det blir bra ändå.

Det ska iaf bli skönt att komma bort härifrån ett tag. Även om jobbet är kanonkul och jag trivs bra, ska det bli skönt att tänka på lite annat och inte behöva vara igenkänd av miljoner människor vart man än går... (och snälla, om jag pratar för mycket om ansökan till vinterdestination och ni tröttnar på mig, säg till! Jag vill inte tråka ut er ;))

Hursomhelst, imorgon blir det frukost, sedan transfer till flygplatsen och moooot Sverige! Jääj!