Projekt: Danska

Sent om kvällen kommer här ett inlägg från GC.

Sedan sist har jag påbörjat ett projekt som föreslogs av min chef under utvecklingssamtalet i lördags: lära mig danska & norska så att jag kan prata med/förstå gästerna utan problem. Helt klart ett bra projekt, ibland känner jag mig så handikappad, när varken jag eller de förstår varandra. (kan man skriva så för övrigt?) Jag läser nu Primetime av Liza Marklund på danska, och jag måste säga att jag förstår mer än jag trodde att jag skulle göra. Men det är skillnad på skriven danska och talad danska... Samtidigt, jag börjar tycka att danska är ett rätt fint språk ändå, det är faktiskt inte så grötigt som de flesta svenskar tycker. (ja, okej då, i vissa fall är det kanske grötigt, men ändå...) Jag antar att jag har vant mig vid det...
Och jag gör tappra försök att göra mig förstådd av de danska barnen, även om de mest ser ut som frågetecken. :) Jag kan förstå dem...
Iallafall, jag har blivit lite skadad av att vara här, börjar säga hadet! till folk istället för hejdå! Och ibland drar jag hela harangen: Hej då, ha det, haj haj, heippa, byebye... Allt för att alla ska förstå! :)

Nu har vi stängt ner en av barnklubbarna, den som bara var öppen under högsäsong. Ska bli kul att komma tillbaka till den andra, har inte varit där på en månad (lite drygt). Det är en av de bra sakerna med att ha varit här, att man har kunnat rotera mellan två olika klubbar och ändå vara på samma ställe.

Imorgon är jag leeeeediiiiiig, hela långa dagen! Hipp hurra! Jag ska soooooova, ända tills jag vaknar!
Eller för att citera JFK: Du vet att jag inte gillar fasta arbetstider, och framförallt inte att gå upp innan jag är vaken! Jorå s'att...

Godnatt godnatt, buenas noches!

Kommentarer
Postat av: Mamma

Om du frågar en dansk kl 9 på morgonen om han ätit frukost kan det bli rätt kul! Kram på dig. Ha en skön ledig dag!

2009-08-19 @ 08:41:23
Postat av: Gudrun

Byt ut några ord och ändra satsmelodi så kommer du lååångt! Ljudbok på norska och danska kanske? :-P

2009-08-19 @ 12:50:58
URL: http://gsp.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0