Upp-och-nervända världen

Framme på Rhodos, tredje dagen. Dags för en uppdatering, kan tyckas.

Så i torsdags bar det av från Thailand. I väntan på boardingen kom ett meddelande i högtalaren om att det var ett vulkanutbrott på Island som eventuellt kunde ställa till det för vår landning. I mitt huvud: Vulkanutbrott? Närdå? Hurdå? Jag hade ingen aning om nånting...
Hursomhelst, vi boardar planet och allt talar för att vi ska hinna fram till Sverige i tid. Halvvägs på resan väcks jag ur min slummer, kaptenen säger att det inte går att landa i Sverige utan att vi ska till Hurghada i Egypten istället. Okej, vad spännande, tänker jag och slumrar vidare. Ytterligare någon timme senare väcks jag igen, nu är budskapet Larnaca på Cypern. Heja, det är ju kanoners! Har en hel hög med fd kollegor där så det innebär ju möjlighet att träffa dem igen.
Vi landar, tar bagaget, går ut och kollar vilket hotell vi ska bo på över natten. Får namnet på hotellet och även namnet på den guide som följer med dit. Och minsann, det är en av thailandskollegorna! Hurra, glädje! Kul att ses även om inte omständigheterna var så skojiga. Och fy bubblan vad KALLT det var i det nattliga Cypern!

I huvudet tankar om morgondagens vidare resa mot Rhodos. Vem har koll, är det någon som bokar om min biljett, när ska jag flyga, hur ska jag flyga... Ringer, där har de ingen koll. Nåväl, sova först och sen undersöka saken vidare.
Nästa dag, infomöte och besked att det kollas upp nya resor för oss som skulle vidare till nya destinationer. Besked på mobilen under dagen.
Jag och min kollega hyr en bil och åker på roadtrip för att hälsa på en annan av våra thailandskollegor på hennes hotell. Störtkul att ses, lite småsnack om hur allt är. Mitt i allt ringer min mobil, jag har fått en flygtid (vissa får klipptid eller tandläkartid, jag fick en flygtid!). Tre timmar till avgång, en timme tills jag ska vara redo att åka till flygis. Hej hå, ajö till vännen, snabb biltur tillbaka, packar väskan, mobilen ringer igen "biljetten är faxad till hotellet i närheten, beställ taxi i receptionen". Ålrajt, jag bokar en taxi, åker till namngivet hotell, men ingen biljett finns. Ringer kontakten, den ska vara faxad. Väntar, fortfarande ingen biljett. Väntar tjugo minuter till, paniiiiiik!!! Frågar sedan receptionisten om det kan vara möjligt att checkas in utan biljett. Jodå, det tror han, så länge jag har mitt pass. Så jag tar ett hastigt beslut om att strunta i biljette, jag åker ändå till flygis. Med andan i halsen kommer jag till flygis, utan att veta flightnummer (smart!) men avgångstiden har jag så jag tar mig till rätt incheckningsdisk. Inga problem med incheckningen, alltgår smärtfritt. Hinner med planet med god marginal.

Upp i luften, landar i Aten. Av planet, frågar första bästa flygplatspersonal om hur bytet görs: nerför trappan, genom passkontroll, upp för trappan och tillbaka till samma plan. Heja! Så jag tar samma plan igen, åker halvvägs tillbaka till Cypern innan jag landar på Rhodos. Framme! Tjoho! Bara fyra timmar efter ordinaire ankomsttid. Inte dumt alls.

Här är det nu förberedelser i väntans tider. Går omkring på hotellet, känns nästan som ett spökhotell i väntan på de första gästerna. Men snart så är det fullt i poolen, full action från morgon till kväll!

En uppdatering om hur jag har det är kommer en annan dag när jag har mer tid.
Hasta!

Kommentarer
Postat av: Mamma

Tack för denna redogörelse. Du hade nog den kortaste förseningen av alla drabbade! Kramar!

2010-04-19 @ 16:22:48
Postat av: Barbro

Härligt att höra att du är framme! Hoppas du har det BRA!! Vi hörs och kanske vi ses någon vecka!!!

2010-04-20 @ 10:20:28
Postat av: Gudrun

Praktiskt att vara anställd av folk som ordnar resor. De vill väl helt enkelt ha rätt personer på rätt platser... :-D

kram

2010-04-20 @ 14:32:57
URL: http://gsp.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0