Håll till vänster, och ta av dig skorna!

...för Guds, nej jag menar Buddhas, skull..

(varning för ännu ett mastodontinlägg! Jag kanske borde börja uppdatera oftare istället...)

Hursomhelst. Thailand är ett vänstertrafikerat land. Det märks framförallt i trafiken, men faktiskt även på flygplatser. I Bangkok åkte jag på en platt rulltrappa (heter det rullband då?), och reflekterade först inte över vilken sida som gick i respektive riktning, det blev tydligare på Krabi flygplats när jag skulle åka "normal" rulltrappa. Istället för att åka neråt/framåt i den högra trappan, blev det vänster. Lite lagom förvirrat. :)
Och bilkörning... Snacka om märkligt att sitta i vänster framsäte utan att köra bilen. Ännu märkligare att sitta till höger och faktiskt köra bilen. Ja, jag har kört bil i vänstertrafik, i Thailand. Det ni! Känns nästan som att köra leksaksbil, när man sitter på fel sida av bilen, kör automatväxlat (slippa tänka på koppling, jääj!) och dessutom på "fel" sida vägen. Hur mycket mer kan bli annorlunda?!

Nästa del i rubriken får sin förklaring nu:

Här i Thailand är det många buddhister. De tror bland annat att man när man är ute och går kan trampa på onda andar, och om man har på sig skorna när man går in i någons hus så kan den onda anden följa med in och på så vis drabbas huset av olycka. Istället tar man av sig skorna, överallt typ. Vårt kontor, vissa restauranger, spacenter, hotellrum...ja, överallt känns det som. Och i de flesta fall känns det så bra, så ödmjukt och vänligt på nått vis. Men ibland, när jag har jobbiga skor som måste knytas eller fixas till, då tänker jag att "aaaahhh, jag blir galen!". Men överlag, mycket trevlig gest!

Apropå buddhism så har de utanför sina hus ett litet, litet andehus, där alla onda andar får bo istället för i bostadshuset. Ett vackert andehus som hela tiden måste vara finare än bostadshuset. Annars kanske de onda andarna flyttar in i huset och ställer till med olycka. Dessa andehus är verkligen riktigt fina, thailändarna lägger ner mycket omsorg på dem (vad det verkar, enligt min uppfattning).

Jag ber om ursäkt för de långa perioderna mellan inläggen, men här händer det så mycket hela tiden. Har helt enkelt inte tid att skriva så ofta. En sak till att nämna i det här inlägget, är utflykten som gjordes i måndags med vår samarbetspartner inom dykning/snorkling. Vi åkte ut, hela teamet plus två från ett annat företag och en som drev en "egen" resort, för att snorkla och upptäcka lite annat än bara vår ö. Det började med regn, regn, regn men övergick i solsken och underbart väder! Första stoppet var vid en grotta, Emerald cave, där vi simmade i tåg genom smaragdgrönt vatten genom grottan och kom ut i en vidunderligt vacker lagun, helt otroligt! Där väntade en teamövning: Med toapappersfyllda cyklop skulle vi bilda en kvadrat av ett rep, utan att se något och utan att släppa repet. Riktigt kul, och ännu roligare måste det varit att titta på! :)
Nästa stopp var ett snorklingsstopp vid ett korallrev. Och vilken upplevelse! Som att simma i ett gigantiskt akvarium med färgglada fiskar och koraller. Varmt o skönt i vattnet dessutom. 
Sedan blev jag rejält sjösjuk, så färden till nästa stopp (Koh Ngai om jag inte minns fel) var allt annat än mysig. Nåväl, jag överlevde och väl framme med fast mark under fötterna kunde även jag njuta av lunchen. Stranden vi befann oss på var väldigt lik en paradisstrand. Ljus, nästan vit sand, turkost vatten, solsken...kan inte bli mycket bättre! Så efter ytterligare två teamövningar, kunde vi inte motstå frestelsen längre. Sprang ner i vattnet och plaskade, flöt, simmade runt. Living the dream! 
Därefter en kort tur till sista snorklingsstoppet. Här blev det en liten tävling mellan de två lag som hade bildats under dagen.  Uppdraget: hitta fem bestämda arter på snabbast möjliga tid! (maxtid 60 min) Mitt lag var riktigt effektiva och fann alla hyfsat fort. Inte så mycket min förtjänst, men sedan när jag snorklade runt i lugn o ro hittade även jag flera av fiskarna.
Till sist återstod bara hemfärden. Allt annat än mysig för min del. Visserligen började den bra, med vatten och solnedgång och riktigt mysigt, men sedan skulle vi titta på film i ett instängt rum medan vågorna gungade båten. Varmt och gungigt blev inte riktigt rätt kombo. Så det sjösjukepiller jag fick efter filmen kom upp fortare än det kom ner, typ. Resten av resan låg jag på akterdäck och vilade.
Men det jag tar med mig från den snorklingsturen, är alla vackra fiskar, stranden vi badade vid, grottan...ja, helt enkelt det braiga. Och vilka fantastiska guider/instruktörer det var på båten! Flera av dem visade att de brydde sig och ville att jag skulle må bättre, sånt är så skönt!

Nu har säsongen börjat på riktigt. Våra första gäster har anlänt och därmed har barnklubbarna öppnat! Tjoho! och det är sååååå kul att vara igång!!! We're gonna be the best team!

Tjipp å hej, leverpastej!
Hoppas ni inte fryser alltför mycket i Sverige, jag skickar med några grader härifrån! :)


Kommentarer
Postat av: Pappsen

Se där ja en annan har vart med om vänstertrafik dock inte kört på fel sida sååå gammal är jag inte asg.



Det låter ju trevligt ändå, så vi är väl lite lagom avis på dig då..

kramis

2009-10-30 @ 17:07:55
Postat av: Mamma

Tack för en härligt värmande hälsning hit till det kylslagna Sverige. -1.5 gr. Burr! Kram!

2009-10-30 @ 22:24:08
Postat av: Gudrun

Här har vi pysselhelg, en annan sorts dröm. Drömmen om ett spex som blir klart i tid... :-)



2009-11-01 @ 00:03:11
URL: http://gsp.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0