Livet är härligt!

Livet är bra härligt ibland, och just nu är en riktigt bra period!

Först en historia från verkligheten, sedan en annan redogörelse.

* En riktig tupp-fight
Lunchtid, jag och mina tre övriga barnklubbskollegor har precis avslutat en lunch på restaurangen precis utanför hotellet där vi jobbar. I närheten hörs en tupp gala, och en av mina kollegor (en glad och förvirrad skåning) känner utmaningen. "kan han så kan väl jag", ungefär. Så en battle startas, kollegan svarar på tuppens galande, tuppen svarar igen, kollegan igen, tuppen, kollegan, tuppen, kollegan... och på 10 reser sig tuppen igen, i sista stund galer han igen och kampen fortsätter.. Under tiden håller jag på att dö av skratt över fånigheten i att battla i galande mot en tupp. Efter fem minuters galande ger tuppen upp, och min kollega vinner. Tur att det tog slut, men roligt var det!

* One night in Bangkok...nej just det, Phuket var det ju
Jag har haft en liten minisemester med två av ovanstående barnklubbskollegor. En tripp till Phuket och en natts boende på ett fint hotell. En skön båttur i onsdags eftermiddag tog oss från vår ö till Phuket, tog ungefär tre timmar. Därefter väntade en timmes taxitur till vårt hotell (ett av våra hotell, bokstavligt talat). Ett mycket trevligt hotell, fina rum och stor pool. Mötte en kollega från Phuket-teamet, en riktigt trevlig prick. Men det kändes lite konstigt att se en helt okänd person i vår uniform... Nåväl, vi fick tips om en bra restaurang i närheten, så efter att ha fräschat upp oss tog vi en kort promenad dit. Och vilken restaurang! Snacka om god mat! En svenskägd restaurang och vi åt jättegod kyckling med potatisgratäng, utsökt gott! (och med thai-mått mätt riktigt dyrt, men vad sjutton...vi var ju på semester!) En drink och en efterrätt blev det också innan vi beslutade oss för att åka in till Patong för att träffa våra gamla kollegor. Tuk-tuk/taxi-färd och sedan var vi mitt i nöjeslivets Patong, på Bangla Road. Barer, nattklubbar, restauranger, allting mixat och så totalt annorlunda från vår fridfulla ö. Nåväl, på en rockbar träffade jag min finska favoritkollega från GC. Overkligt att ses efter en månad, på andra sidan jorden! Men riktigt kul och vi gick till ett annat ställe för att kunna prata i lite lugnare miljö. Mysigt värre!
Efter nån timme återförenades jag med mina kollegor, på en bar som...ja...hur ska jag skriva...som inte var riktigt min stil. Eller åtminstone inte vad som försiggick. What happens in Phuket, stays in Phuket... Unga thai-flickor, äldre män...usch.
Nåväl, kvällen blev inte jättesen, så runt kl 1 var vi tillbaka på vårt hotell. Frågan som receptionisten fick av oss var nog inte den vanligaste vid den tidpunkten. "Finns det någon klinik i närheten? ...nej inte nu, imorgon, vi vill ha vaccin..." Haha! Tja, vi fick iallafall ett besked om en klinik och nöjda med det gick vi tillbaka till våra rum. En god natts sömn i skön säng.
Torsdagmorgon gick alarmet igång kl 7, för ett morgondopp i poolen. Man måste ju passa på när man har möjlighet! Sedan frukostbuffé med mängder av saker: rostbröd, bakverk, frukt, juice, flingor, yoghurt (som smakade som om någon hade blandat ut den med vispad grädde, väldigt konstigt!)... Det kändes som om magen stod i åtta hörn efter det.
Så kom en av resans viktigaste uppdrag: Fixa vaccin för andra vaccinationen (för inte är det så enkelt att en vaccination räcker, nej, man måste ta flera gånger...). Vi hittade till kliniken, men det visade sig att de inte hade något vaccin. Sjukhus i Phuket var man tvungen att ta sig till. (ja, just det. Vår ö är så eftersatt att den inte har vaccin o sånt, så man är tvungen att ta sig härifrån) Suck. Så då blev det shopping istället. Inte för mig, jag hittade inget men istället betalade jag åt mina kollegor, varav den ena hade slut på kontanter och var på jakt efter en bankomat, och den andra hade lämnat kortet hemma. Smart...
Tillbaka till hotellet, checka ut och hitta en taxi som kunde köra oss tillbaka till hamnen. och eftersom vi hade ett pris från ditresan, ville vi givetvis inte betala mer än det på vägen tillbaka. Så vi nobbade ett bud och letade oss fram till en taxi som föreslog det vi ville betala. Nice! I hamnen blev det lunch innna ombordstigning. Upp på soldäck, sova på golvet. I solen (lite lagom oklokt, men vi hade vatten till hands), så när vi kom tillbaka hade jag riktigt snygga linjer efter linnet... Får sola bort dem så fort jag kan.
När vi kom tillbaka till vår ö igen låg ett paket och väntade på mig på kontoret. Spännande, jag visste att det var något speciellt. Visade sig vara en värmeljushållare formad som jordklotet, att lysa för alla nära och långt borta. Fin present från mamma.
Så ni ska veta allihopa att långt borta i Thailand finns ett ljus som brinner för er alla!


i övrigt... på semesterfronten inget nytt. Besked dröjer kanske till mitten av december, om jag förstod min chef rätt.

Allt för nu, hej svejs!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Då har du sett lite av landets baksida då i Phuket. Det många också förknippar med Thailand. annars låter det som en trevlig och avkopplande resa ni gjorde!!

Kram!

2009-11-22 @ 21:05:12
Postat av: Mamma

Shopping i stället för vaccin!Hmm... Hur gick det då med vaccinet? Kram!

2009-11-25 @ 10:06:24
Postat av: Pappsen

Lite avis blir jag för här skiner ingen sol... man blir brun utav rost i stället...usch då...

2009-11-25 @ 10:49:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0