Det lokala djurlivet

Jag har tidigare berättat om elefanter och apor, nu går jag vidare till nästa del av djurlivet. Och dagens djursläkte är insekter.

Mina ben är fullkomligt översvämmade av myggbett. Det ser nästan ut som om jag har pesten eller något åt det hållet. Men lugn, det finns inte malaria här. Hursomhelst, det kliar jättemycket och jag försöker med all tankekraft och god vilja att låta bli att klia på dem för då blir det bara värre. Jag lyckas inte så bra med det.
Jag förstår dock att myggorna trivs här. Det är varmt och skönt, regnskurar då och då så deras livsmiljö hålls fuktig, det blåser inte jättemycket... Myggspray är nog en bra idé att införskaffa.

En annan insekt är en god vän från GC, eller nja, en god vän är det nog inte. Det är iallafall kackerlackan. Jag har sett två exemplar (som jag kommer ihåg nu), senast häromkvällen såg jag en riktigt stor kackerlacka, säkert 7 cm, som flög (!) och satte sig alldeles i närheten innan den flög vidare. Huu. Jag har tidigare hört att de kan flyga, men inte trott riktigt på det eftersom jag inte sett det med egna ögon. Men nu vet jag, nästan alltför väl, att de kan flyga. Usch!

Myror är också ett "mysigt" djur, de finns överallt i många olika storleksvarianter. Från 3-5 mm till 1,5 cm. Ser man en kan man vara säker på att det snart kommer flera. Och jag har lärt mig att det är en dålig idé att ha en öppen cashewnöt-påse liggande framme. Myrorna hittar dit fort som attan.

Så nu vet ni vilka mysiga djur jag umgås med här. Avundsjuk, någon?

Till sist: Jag har lämnat in min semesteransökan. Förhoppningsvis blir det första halvan av mars. Jag håller tummarna! Och givetvis skriver jag när jag vet mer.

Kommentarer
Postat av: Mattias

Vad ska du hitta på på din semester? Blir det att resa runt där nere eller?

2009-11-13 @ 15:03:51
Postat av: Pappsen

Kom hem så slipper du myggor myror och sånt elände... nu är det bara gråtrist här ute snöslask och massa regn i går inge kul väder men det får man ta ändå.. ha det gott kramis

2009-11-14 @ 09:06:03
Postat av: Mamma

Nej, de djuren avundas jag dej inte! Låter gott med semester. Då är våren på väg....Kram!

2009-11-14 @ 11:44:18
Postat av: Daniel

Hej Hej Hoppas allt e bra trots alla otäcka djur. Är lite avis att du får vara i solen och värmen hela vintern och en annan är kvar i kalla sverige...Ha de bra

2009-11-14 @ 20:43:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0